Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kassaservice kostar fem miljarder

Annons
Svensk Kassaservice fortsätter banta sin verksamhet. Bolaget blöder och allt färre kunder gör sina betalningsärenden över disk. Under åren 2003-2004 stängdes ungefär 200 kontor. Nu inleds en vända till som påverkar runt 150 serviceställen. I vårt län skall tio kontor stängas. Ett resultat av att människor använder giro och Internet, de tar ut kontanter i automater och butiker.
Svensk kassaservice är en kostsam verksamhet för staten. I "Kassaserviceutredningen" konstaterar man att statens samlade kostnad för kassaservicen under åren 1999-2003 uppgått till runt 4,2 miljarder! Därefter har förlusterna fortsatt, så säkerligen är det över 5 miljarder kronor nu pengar som har en alternativ användning i samhället. För fem miljarder får man mycket ...
Dessutom är den en illusion att pengarna används för något slags regionalpolitik (som att ge tjänster till utsatta områden). Sanningen är att de största delen av kostnaderna finns i städerna, stora och små, där det redan finns banker. Kostnaderna till exempel för kassaservice i lantbrevbäringen är bara en bråkdel av de miljarder det är fråga om.
Att hantera kontanter är dyrt. Riksgäldskontoret skriver i sitt remissyttrande över utredningen, att statens årskostnad för de 45 000 ålderspensionärer som använder kontantutbetalningskort, är 18 miljoner kronor. Det motsvarar cirka 400 kronor per pensionär och år, ungefär lika mycket som det kostar att betala ut pensionen till övriga 2 miljoner pensionärer. Man föreslår nu att pensionärer som öppnar bankkonton dit pensionen kan betalas skall få den "vinst" som staten gör på enklare rutiner. Det kan bli några hundringar mer per år i pension. Svensk kassaservice kan avvecklas helt och de tjänster som behövs ur ett samhällsintresse erbjudas genom upphandling. Skall några kontor finnas kvar bör det handla om orter där det inte finns några andra alternativ till att betala sina räkningar. Alltså något som bör kunna ske i till exempel butiker, bensinstationer, banker eller liknande.
Ett liknande förslag som Susanne Lindhs lades fram redan i slutet av 1990-talet, men då var de politiska låsningarna så stora att inget hände. Sen kan vi historien, postens omorganisation, det politiska rävspelet, oviljan att se verkligheten och ett svagt politisk ledarskap. Detta har kostat miljarder och givetvis också kraft och oro bland de anställda i Posten som inte fått klara besked.

"Svensk kassaservice kan avvecklas

Mer läsning

Annons