Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvantitet och kvalitet

Annons
Snart är det dags för alla de studenter som har haft turen att få sig ett sommarjobb att åter sätta sig hör- och föreläsningssalarnas bänkar för att insupa kunskaper som förhoppningsvis förbereder dem för den moderna tidens yrkesliv. Många är de studenter som lämnar våra högskolor och universitet fulla med engagemang och brinnande intresse för de ämnen de studerat, bara för att inse att situationen på arbetsmarknaden för dataingenjör, samhällsvetare, journalister ja hart när för vilken yrkeskategori du än väljer är allt annat än ljus. Arbetslösheten bland akademiker har aldrig varit högre än vad den är nu.

Historiskt sett har det nästan gått att sätta ett likhetstecken mellan en akademisk examen och en framgångsrik karriär i yrkeslivet. Detta då det var en ytterst begränsad skara människor som var privilegierade nog att få läsa vidare. I dag är regeringens målsättning att hälften av varje årskull skall studera vidare efter gymnasiet. Det är lätt att hålla med om att utbildning är och kommer än mer att bli A och O i en alltmer konkurrensutsatt värld. Det finns inget alternativ till att fortsätta att utbilda människor, men att som socialdemokratin har gjort de senaste decennierna, prioritera kvantitet före kvalitet är ingen bra lösning på lång sikt. Det är inte bara antalet utbildade människor som räknas; vilka kunskaper de har när de lämnar de akademiska institutionerna är än viktigare.

I ett läge där många akademiker är arbetslösa är det lätt säga att vi utbildar människor till "fel" yrken, tyvärr är problemet att det i dag är jättesvårt att säga vad vi bör utbilda fler inom för sektorer. Det är lätt att tycka att det vore bra om vi lyckades styra över en del av alla de humaniora och samhällsvetenskapliga studenter till att läsa naturvetenskap och teknik, men det finns ett egenvärde i att vi utbildar och bildar människor i hur samhällen, kulturer och människor fungerar.

Ett annat problem med regeringens målsättning är att den fokuserar för ensidigt på teoretiska kunskaper. Det skulle vara bra om regeringen ville satsa mer även på praktiska yrkesutbildningar för alla dem som inte nödvändigtvis tycker att det roligaste som finns är att sitta i skolbänken och lära sig ekonomiska teorier eller teoretisk matematik; men som mycket väl skulle ha nytta av praktisk ekonomi som egna företagare, eller hantverkare som i yrket använder matematiska beräkningar i praktiken.

"Det finns ett egenvärde i att vi utbildar och bildar människor

Mer läsning

Annons