Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Urspårat om Botniabanan

Annons
Den senaste veckan har Botniabanan blivit en riksangelägenhet sedan SJ:s, och dess ordförande Ulf Adelsohn, i ett brev till regering skrivit att byggnaden av järnväg mellan Nyland och Umeå skall stopps. Detta för att frigöra pengar till att bygga ut och förbättra järnvägstrafiken i mer tätbefolkade områden. I går hakade Dagens Nyheter på och tyckte på sedvanligt storstadsmanér att järnvägen i Norrland gott kan slopas då det faktiskt bor fler människor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Som vanligt orkade man inte lyfta blicken och skåda utanför huvudstaden tullar. Att den nya järnvägen kan få positiva följder för Norrlands kommuner och näringsliv för att inte tala om miljön tycks man inte vara intresserad av.
Visst, det råder delade meningar om Botniabanan är samhällsekonomiskt lönsam eller inte och huruvida trafiken där kommer att kunna bära sina egna kostnader. Men en sak som är säker är att de pengar som redan plöjts ner i projektet kommer att vara kastade i sjön ifall Botniabanan inte färdigställs. En halvfärdig och obrukbar järnvägssträcka kommer inte att kunna inbringa en endaste krona i intäkter. Därför är det rimligare att bygga klart Botniabanan än att låta en stump järnväg helt plötsligt upphöra någonstans i obygden mellan Örnsköldsvik och Umeå.
Göran Persson var inte sen med att försöka göra partipolitik av det hela. Han insinuerade kvickt att Ulf Adelsohns förflutna som partiledare för moderaterna skulle göra att SJ står för en moderat linje. Detta är givetvis trams, det sitter även socialdemokrater i SJ:s styrelse. Snarare handlar det om att människor födda och uppvuxna i våra tre största städer ofta inte förstår eller vill förstå andra delar av Sveriges behov. Man talar hellre om närande och tärande delar av Sverige, där Norrlandslänen då alltid betraktas som tärande, trots alla naturtillgångar (skog, malm, vattenkraft med mera) som kommer hela landet till gagn.
Det är mycket möjligt att det behövs en utbyggnad och upprustning av järnvägstrafiken i huvudstaden, men att ta pengarna från redan beslutade och halvt genomförda projekt på andra håll i landet är bara dumt.

"Det råder delade meningar om Botniabanan är samhällsekonomiskt lönsam

Mer läsning

Annons